9 Redenen waarom je geen gewicht verliest

Eet je gezond en gevarieerd en val je toch niets of nauwelijks af? Afvallen is veel meer dan een dieet volgen, sporten en wilskracht. Er zijn meerdere factoren en oorzaken waarom het soms niet lukt zoals je zou willen. Het eist veel geduld en toewijding om dat te doen voor je lichaam waardoor je in de juiste balans komt. Je gaat gewicht verliezen als je eenmaal die balans hebt gevonden

In dit artikel staan een aantal mogelijke oorzaken die de redenen kunnen zijn van je probleem.

  1. Tekort aan het mineraal magnesium.

    Door dit mineraal wordt o.a. voedsel omgezet in energie. Kom te tekort dan heeft je lichaam niet voldoende vermogen voor een efficiënte vetverbranding en je inspanningen om af te vallen zullen blokkeren (lees hier meer over het mineraal magnesium)

  2. Een vermoeide, giftige lever

    Een lever die verstopt is van verontreinigingen uit chemicaliën, conserveringsmiddelen, en zware metalen of overtollige vetten kan zijn vetverbrandende en hormoon-regulerende taken niet goed uitvoeren. Wanneer je begint met ontgiften van je lichaam, zal de lever weer optimaal functioneren en voor gal zorgen voor een perfecte vetstofwisseling en efficiënte afvoer van gifstoffen en afvalstoffen.

  3. Je eet te weinig vezels.

    Vezels geven je een vol gevoel, voeden je darmflora (het zijn zogenaamde pre-biotica) en helpen je gezond te blijven. Je eet minder, poept beter en voelt je minder opgeblazen. Vezels zijn uitsluitend te vinden in planten. Dus hoe meer vezels je eet, des te meer groente, fruit en hele granen je binnen krijgt.

  4. Vals vet.

    Het is mogelijk dat je lichaam 5 tot 10 kg vetvloeistof bevat dat verstopt zit in je lichaamsweefsel. Deze zogenaamde “valse vet” kan worden veroorzaakt door niet genoeg water drinken of het krijgen van onvoldoende eiwitten in je voeding, voedselallergieën, medicijngebruik en hormonale balans schommelingen zijn gelinkt aan het vals vet fenomeen.

  5. Niet goed functionerende vermoeide schildklier.

    Wanneer je schildklier niet goed werkt, merk je de gevolgen in bijna elk aspect van je gezondheid. Dit orgaan speelt een belangrijke rol in de regulatie van je hormonen, en dit heeft een belangrijke invloed op je stofwisseling. Wanneer je de goede werking van je schildklier wilt herstellen, kan het je metabolisme opnieuw opstarten en je helpen je gewichtsverlies op de rails te krijgen.

  6. Angst voor het eten van vet.

    Je lichaam heeft ook goede vetten nodig, zij zorgen voor een aantal belangrijke processen. Avocado en bijvoorbeeld lijnzaadolie, kokos, CLA, visolie zitten vol van goede vetten, zij verhogen je stofwisseling met maar liefst 50 procent. (lees hier alles over CLA)

  7. Hormonen.

    Hormonen zoals insuline kunnen ook bijdragen tot gewichtstoename. Insuline wordt veroorzaakt door een overmaat aan koolhydraten, volg een dieet dat rijk is aan gezonde vetten en eiwitten. Het eten van eiwit stimuleert de alvleesklier de aanmaak van glucagon, het hormoon dat je opgeslagen vet laat verbranden.

  8. Voorkom stress.

    Cortisol, is een vet bevorderend hormoon zoals insuline en wordt uitgescheiden door de bijnieren. Zorg ervoor dat je voldoende slaapt en dat je lichaam en geest voldoende rust om te voorkomen dat je bijnieren teveel cortisol aanmaken.

  9. Je bent alleen aan het diëten.

    Werk liever aan je dagelijkse gewoontes om de calorieën per dag naar beneden te krijgen. Zo kun je de rest van je leven op gewicht blijven. Vervang bijvoorbeeld eerst je ontbijt naar havermout met fruit, dan je tussendoortje naar een stuk fruit, dan je lunch naar soep of salade etc. Totdat je dag grotendeels is gebaseerd op hele granen, peulvruchten, groenten, noten, zaden en fruit.


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©