Wat betekent een magnesiumtekort voor je lichaam?

Elk orgaan in ons lichaam, vooral je hart, spieren en de nieren, hebben het mineraal magnesium nodig! Na zuurstof en water is magnesium zelfs een belangrijke levensbehoefte die de mens nodig heeft. Het bevordert allerlei processen in je lichaam. Bij een langdurig tekort aan magnesium kunnen lichamelijke en psychische klachten ontstaan. Naast onrust, hoofdpijn en migraine hebben de klachten met name betrekking tot stress, je spieren, je energie en weerstand.

Nummer 1 anti stress mineraal

Een magnesiumtekort maakt je gevoeliger voor stress. Stress zorgt ervoor dat je lichaam meer magnesium gebruikt dan normaal, waardoor je magnesiumvoorraad afneemt. Het tekort aan magnesium wordt alleen maar groter en leidt dus tot meer stress. Het is een vicieuze cirkel waarin je belandt.

Magnesiumtekort en spieren

Magnesiumtekort heeft een negatief effect op je spieren. Het heeft het tegenovergestelde effect van mineraal calcium. Waar calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren, zorgt magnesium ervoor dat je spieren ontspannen. Maar als je lichaam te weinig magnesium krijgt, ontspannen je spieren onvoldoende. Je hebt dan namelijk meer calcium dan magnesium in je lichaam. Hierdoor kun je stijve spieren en spierkrampen krijgen. Je hersteld sneller na het sporten. Magnesium en sporten (duursporten zoals hardlopen) zijn onlosmakelijk verbonden.

Magnesiumtekort en energie, weerstand, oververmoeidheid

Als je een magnesiumtekort hebt, is er ook minder magnesium beschikbaar voor het vrijmaken van energie uit je voeding. Hierdoor zal je lichamelijke energie afnemen. Als je minder energie hebt, raak je sneller vermoeid, waardoor je minder zin hebt om leuke uitstapjes te maken. Op de bank liggen is dan meer aanlokkelijk dan een dagje naar het strand of een fikse wandeling in het bos. Daarnaast heeft een magnesiumtekort indirect invloed op je weerstand. Te weinig magnesium kan je gevoeliger maken voor stress. Te veel stress leidt weer tot een verminderde weerstand en hierdoor ben je eerder vatbaar voor virussen, bacteriën, schimmels en parasieten.

Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de mensen in de westerse wereld tegenwoordig een tekort aan magnesium heeft, waarvan een groot deel het zich niet bewust is.

Symptomen

Er zijn vele symptomen die kunnen duiden op een tekort aan dit mineraal, wanneer je de symptomen herkent betekent dit uiteraard niet direct dat je een tekort hebt, maar de kans is zeker aanwezig.

  • Ooglidtrillingen
  • Wakker schrikken omdat je denkt dat je valt
  • Futloosheid, vermoeidheid
  • PMS
  • Spierkrampen
  • Hoofdpijn, migraine
  • Angsten, fobieën
  • Nervositeit
  • Snel geïrriteerd zijn, prikkelbaar
  • Verstijfde spieren
  • Uitputtingsverschijnselen
  • Onrust
  • Moeite met concentratie
  • Moeite om op woorden te komen
  • Duizeligheid
  • Te hoge of te lage bloeddruk
  • Constipatie
  • Overgevoeligheid voor lawaai en fel licht
  • Restless legs
  • Tics
  • Rugpijn
  • Hartritmestoornissen/Hartkloppingen
  • Maagkrampen
  • Oorsuizen
  • Spastische darm
  • Hyperventilatie
  • Allergie
  • Regelmatig de hik hebben

Magnesiumrijke voedingsmiddelen

Groene bladgroenten

Groene bladgroenten zijn een uitstekende bron van magnesium, naast vele andere voedingsstoffen. Eén cup gekookte spinazie bevat 39% van de ADH.

Peulvruchten

Peulvruchten zijn magnesiumrijke voedingsmiddelen. Een portie zwarte bonen van 150 gram bevat bijvoorbeeld 30% van de ADH.

Noten.

Cashewnoten, amandelen en paranoten bevatten veel magnesium. Een handje cashewnoten zorgt voor 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Zaden

De meeste zaden bevatten veel magnesium. Een portie pompoenzaad van ongeveer 30 gram bevat zelfs wel 37% van de ADH.

Pure chocolade

Een portie pure chocola bevat 16% van de ADH aan magnesium. Het is ook goed voor de darmen en het hart en het zit vol met antioxidanten.

Avocado’s

Een middelgrote avocado zorgt voor 15% van de ADH aan magnesium. Avocado’s zijn ontstekingsremmend en verbeteren het cholesterolniveau. Ook vergroten ze het gevoel van voldaanheid en zitten ze vol met nog andere gezonde voedingsstoffen.

Tempeh of natto

Een portie tofu bevat 13% van de ADH aan magnesium en het is tevens een goede bron van eiwitten en verschillende andere voedingsstoffen.

Volkoren granen

Volkorengranen bevatten veel voedingsstoffen. Een portie van 30 gram droge boekweit bevat 16% van de ADH aan magnesium.

Vette vis

Vette vis is uitermate voedzaam en een prima bron van magnesium en andere voedingsstoffen. Een stuk zalmfilet van 180 gram bevat 13% van de ADH aan magnesium.

Bananen

Eén grote banaan bevat 37 mg, ofwel 9% van de ADH. Ook zit er veel vitamine C en B6 in, plus mangaan en veel vezels.

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][custom-related-posts title=”Magnesium voedingssupplementen” order_by=”title” order=”ASC” none_text=”None found”][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©