Het is groen en het…

Je hoort het zo vaak, eet groen dan eet je gezond. De jongeren onder ons hebben daar vaak een andere mening over, groen is voor hen de kleur die het signaal geeft: NIET ETEN!

Groene groenten bevatten hoge concentraties vezels, vitamines, mineralen, spoorelementen, enzymen, co-enzymen en fytochemicaliën, waaronder de heilzame groene plantenkleurstof ‘chlorofyl’ oftewel ‘bladgroen’

De veelheid aan groenten bevallen ook allemaal unieke eigenschappen. Ik zal een aantal bijzondere groenten uitlichten.

Broccoli

Broccoli bevat veel Ijzer, foliumzuur, calcium, magnesium en vitamine C. Het bevat ook een stof die beschermt tegen kanker, nl. sulforafaan. Het zorgt voor een goede spijsvertering en opname van voedingsstoffen. Herteld de door de zon roodverbrande huid, heeft detoxende eigenschappen en sterke antioxidanten.

Boerenkool

Een van de grootste bronnen van vitamine C, verder bevat het veel vitamine A en K en mangaan. En nog kleinere concentraties calcium, koper, kalium en vitamine B6. En als laatste nog veel heilzame voedingsvezels. Boerenkool helpt tegen een aantal vormen van kanker, het barst van de antioxidanten, heeft detoxende eigenschappen, bestrijd welvaartsziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten.

Spinazie

De groente met veel ijzer en daarnaast bevat het nog veel vitamine K, C, A, B2, B6, mangaan, magnesium, calcium, selenium en tryptofaan en stimuleert het een goede darmwerking en een goed geheugen. Spinazie helpt tegen een grote variëteit aan ziekten, gaat aderverkalking tegen, bevat veel antioxidanten, versterken het immuunsysteem, snelle afvoer van gifstoffen als je regelmatig spinazie eet.

Bleekselderij

Grote bron aan vitamine K. Verder bevat bleekselderij foliumzuur, vitamine A, vitamine C en een beetje vitamine B2 en B5. Het bevat de mineralen mangaan en calcium en aminozuur tryptofaan. Bleekselderij heeft een goede invloed op te hoge bloeddruk en helpt tegen vochtophoping. Het is een natuurlijke bloedverdunner. Goed tegen kanker, het kan de groei van tumorcellen stoppen.

(Groene) asperges

Asperges bevatten veel vitamine C en vitamine K en foliumzuur. Het bevat ook kalium en asparagine wat samen een vocht afdrijvende werking bevat. Asperges hebben een kankerwerende werking, ondersteund het immuunsysteem, stimuleert de nierfunctie. gunstige uitwerking op leverstoornissen, jicht, chronische reuma, vermoeidheid, hartkloppingen en lage bloeddruk. Goede darmwerking.

Heb je tips of suggesties over het bereiden of verwerken van deze groenten in een lekkere en gezonde maaltijd, laat het mij dan even weten en misschien plaatsen we je recept op deze website. Je kunt een mail sturen naar: info@gezondmetandrea.nl

Veel van de genoemde vitaminen en mineralen en overige stoffen zijn terug te vinden in de vitaminewijzer op deze website.


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©