Hoe gezond zijn vijgen?

Vijgen, je haat ze of je vindt ze overheerlijk.

De vijg is een van de oudst bekende vruchten (9000 v. Chr.) De vijg komt van origine uit India en het Middellandse Zeegebied. Tegenwoordig wordt de vijg wereldwijd geteeld. Onze vijgen komen met name uit Brazilië en Turkije, maar ook uit Israël en Argentinië.

Verse vijgen bevatten veel vitaminen zoals vitamine A, B, C en K en mineralen zoals calcium, foliumzuur, koper, kalium, mangaan, magnesium en selenium. Ook bevatten ze omega 3 en omega 6 vetzuren.

Eet deze heerlijke vrucht tijdens het afvallen vanwege de hoge concentratie van vitaminen en mineralen. Ze bevatten weinig calorieën en geen vet. Het bevat wel fruitsuiker, dus eet ze met mate en varieer ermee. Combineer de vijg ook met andere voedingsmiddelen om het afvallen te ondersteunen.

Bijzondere werking van de vijg

  • Ze werken laxerend
  • Verzachtend tegen keelpijn
  • Genezende werking bij zwerende wonden
  • Ze bevatten veel vezels
  • Verlagen van je bloeddruk
  • Verminderde kans op kanker
  • Verbetert de controle van diabetes
  • Vijgenbladeren zijn goed voor diabetici
  • Goed voor de spijsvertering
  • Voorkomen hartinfarcten
  • Goed voor de botten

Gedroogde of verse vijgen?

Vers smaken ze heel anders dan gedroogd, vers hebben ze een zachte aromatische zoetige smaak en gedroogd zijn ze erg zoet. Als ze vers zijn moet je ze wel snel opeten, je kunt ze namelijk niet erg lang bewaren. Ze zijn heerlijk met gorgonzola of geitenkaas, bacon of rauwe ham. Je kunt vijgen zowel in warme als in koude gerechten eten. (kijk hier voor een heerlijke salade met vijgen)

Vijgen uit de oven met Griekse yoghurt:

  • 8 verse rijpe vijgen
  • 60 gram Honing
  • 30 gram fijn gehakte Pistachenoten
  • Kaneel
  • 500 gram Griekse yoghurt (vanille) ijs kan ook als variatie!
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Snij de vijgen kruislings in vieren tot 1 centimeter van de bodem, zodat de partjes aan elkaar blijven.
  3. Zet de vijgen dicht tegen elkaar aan in de ovenschaal. Ze zuigen zo bij het bakken het eruit lopende sap weer op. Zet de vijgen niet op een bakplaat, want dan loopt het sap eruit en verdampt.
  4. Besprenkel de vijgen met ongeveer de helft van de honing en bestrooi eventueel met wat kaneel (optioneel).
  5. Bak de vijgen ongeveer 10-15 minuten in de voorverwarmde oven tot ze zacht en sappig zijn en het sap borrelt (bak ze niet langer dan 15 minuten in totaal).
  6. Hak ondertussen de pistachenoten fijn.
  7. Serveer de vijgen met de Griekse yoghurt, de gehakte pistachenoten en besprenkel met de rest van de honing.
  8. Serveren met de Griekse yoghurt er naast of er op!

Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©