Je huid in optimale conditie

De zomer is in volle gang, belangrijk dus om je huid in optimale conditie te houden. Goede verzorging maar ook goede voeding is de sleutel! Roken, suiker en alcohol zijn erg nadelig voor je huid, probeer deze stoffen zoveel mogelijk te vermijden.

Voeding voor je huid?

Jazeker, vaak denken we dat er alleen maar gesmeerd moet worden. Maar een mooie en gezonde huid krijg je voornamelijk door een gezonde voeding. Er wordt veel geschreven over voeding en ik krijg vaak de vraag wat wel en niet goed is voor de huid. Tijd om daar dus een beetje dieper op in te gaan.

Voedingsstoffen die goed zijn voor je huid.

Beta-carotene

Dit beschermd je huid tegen UV schade, wat ervoor zorgt dat je huid sneller veroudert. Beta-carotene komt vooral voor in wortelen en in (donker) groene bladgroente en koolsoorten.

Groene thee

Beschermt je ook tegen UV schade en is ook een belangrijk middel om huidveroudering tegen te gaan. Ook broccoli en cranberry zijn ook een goede bron van antioxidanten.

Vetzuren

De omega vetzuren zijn van belang om je huid sterk en weerbaar te maken. Omega-3 zit vooral in vette vissoorten zoals zalm en omega-6 komt veel voor in zonnebloemolie. Ons lichaam kan deze stoffen niet zelf produceren.

Eiwitten

Kan helpen tot sneller herstellen van de huid bij bijvoorbeeld verbranding. Te weinig eiwitten vertraagt nl. de genezing van bijvoorbeeld wonden of verbranding van de huid. Plantaardige eiwitten komen bijvoorbeeld voor in soja-producten, amandelmeel, avocado, broccoli, spinazie, linzen, quinoa enz.

Resveratrol

Zit vooral in de huid van (rode) druiven en gaat ontstekingen tegen. Dit komt door de aanwezigheid van de stof polyfenol, het zou huidveroudering tegen gaan.

Vitamine C

Ascorbinezuur – ook wel bekend als L-ascorbinezuur – is van alle vormen van vitamine C het meest onderzocht op de voordelen die het voor de huid heeft. Vitamine C komt veel voor in rode paprika, boerenkool, rozenbottel, spruitjes, aardbeien, witlof (lees hier een artikel over Vitamine C).

Mango

Verbetert de gezondheid van de huid en haren: Door de aanwezigheid van vitamine A en C. De huid word minder dof en voelt zachter aan. Opent verstopte poriën in je huid.

Huidmasker: Mix mangovlees met een lepel yoghurt en enkele druppels vers citroensap. Breng het vervolgens aan als masker op je gezicht. Door dit wekelijks te doen, ga je puisten tegen en kun je acne effectief verminderen.

Koper

Koper zorgt voor voldoende pigment in huid en haar. Koper zit veel in garnalen, chocolade, noten sperziebonen en appel.


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©