meiknol - kleinere porties- gezond met andrea

‘Portioneren kun je leren’

Ofwel

Kleinere porties leren eten

‘Geef mijn portie maar aan Fikkie’ zeggen ook niet-hondenbezitters wanneer ze voldoende gegeten hebben. ‘Ik ben daarna nog even langs de snackbar gegaan’ is een veelgemaakte quasi-grap na een bezoek aan een (sterren)restaurant. Je lichaam vertelt je of je genoeg hebt gegeten, of vol zit. Het is niet mijn bedoeling te corrigeren wanneer iemand spreekt van honger terwijl trek bedoeld wordt. Evenmin ga ik bepalen hoeveel cc er geconsumeerd mag worden, we zijn verdorie geen baby’s meer. Toch wil ik pleiten voor kleine of in elk geval kleinere porties per maaltijd. Tenminste, als je op een gezonde manier bezig wilt zijn met je gewicht. Dit geldt voor het ontbijt, de lunch en zeker ook voor het avondeten.

Iedereen vindt het zonde om eten weg te gooien.

Toch gebeurt het regelmatig. Kliekjesdag komt echter in steeds minder gezinnen voor, om van alleenstaanden of tweepersoons huishoudens nog maar te zwijgen. Het gemak van een afhaalpunt of thuisbezorgd, eerdergenoemde snackbar in welke vorm dan ook, maakt het afstand doen van overblijfselen makkelijker dan ooit. Een maaltijd waar we zelf ons best op hebben gedaan, mag dan ook best schoon leeg.

Voor hen die vlees noch vis eten, zijn de volgende twee alinea’s overbodig. Let eens op het gewicht van vlees bij aankoop, geen overbodige luxe. Reken vervolgens 80-100 gram per persoon voor een stuk vlees zonder bot en ongeveer het dubbele voor vlees met, suddervlees of bijvoorbeeld een rollade. Gehakt laat zich makkelijk in porties verdelen, maar ook een speklap, biefstuk of  beenhammetje kan voor bereiding in meerdere maaltijden worden gepland. Vries het vlees wat je niet gebruikt na aankoop in, of bewaar het in de koelkast als er minder tijd tussen de bereidingen zit.

Neem per persoon niet meer dan 150 gram vis of garnalen. Een kilo mosselen is een goede standaard, omdat je dan de schelpen meeweegt. Als je een hele vis gaat klaarmaken, neem dan 250 gram per persoon, ook vanwege het afval. Afvallen gaat vervolgens vanzelf. Om bepaalde etenswaren goed te houden, heb ik een vacumeermachine aangeschaft. Een investering die ik iedereen kan aanraden, want het betaalt zich binnen afzienbare tijd zelf terug. Daarnaast kun je er allerhande leuke dingen in de keuken mee doen, maar daarover een andere keer meer.

Asperges, 500 gram (ongeschild), bladgroente 400 gram (rauw), champignons 150 gram (ongebakken) en een portie aardappelen 150 gram (ongekookt). Tel voor overige groentes (paprika, ui of bleekselderij) het gewicht bij elkaar op tot 200 gram. Rijst en pasta leveren de meeste overproductie op. Het is echt voldoende om twee handjes rijst (50 gram) te koken, en voor spaghetti kun je het best een hoeveelheid nemen die in een limonadeflesje past, wat neerkomt op 90 gram. Voor diegene die graag een dessert geniet, niet meer dan 100 ml. Probeer het maar eens, en je zult niet ondervoed raken maar toch heel wat aan gewicht inleveren.

kleinere porties eten - gezond met andrea

Drink tussendoor water.

Met of zonder bubbels, uit een fles of de kraan, gekoeld of als thee. 2 liter per dag is een gezonde hoeveelheid, wat een hongergevoel wegneemt, je darmen spoelt en ervoor zorgt dat je niet eet. Terwijl je een slok neemt, kun je namelijk geen hap in je mond stoppen. Tel eens hoe vaak je kauwt op een hap, tenzij je soep aan het eten bent voor het avondeten. Probeer een paar maaltijden lang, dus ook met je boterham van de lunch, minimaal 10 keer te kauwen voordat je iets doorslikt. Zorg er ook voor dat je geen afleiding hebt tijdens het eten, zoals een televisie of krant. Focus op de maaltijd en eventuele mee-eters. Het neerleggen van je bestek heb ik eerder genoemd, maar is beslist een goede methode om rustiger te genieten van kleinere porties.

Op termijn, en dit gaat sneller dan je denkt, zal je lichaam wennen aan de nieuwe hoeveelheden die je eet. Daardoor heb je na verloop van tijd absoluut geen behoefte aan de porties die je op dit moment gewend bent om te eten. Natuurlijk snoep je tussendoor bij je glas water een appel of een paar tomaatjes, maar ook de snaaitrek zal verdwijnen, net als die kilo’s die je al een tijdje in de weg zitten. Zodra je dit beheerst, beheers je ook je gewicht. Uiteindelijk voel je het ook in je portemonnee en ben je dubbel dik tevreden.


9 reacties
Milly

29-11-2016 @ 17:42

Antwoord

Goede tips Erwin!! Ga ik zeker proberen! Hoe duur is een vacumeermachine ongeveer?

groetjes, Milly

Erwin Daniëls

3-12-2016 @ 14:47

Antwoord

Je hebt er al één voor een paar tientjes – hou de aanbiedingen op internet in de gaten! Voor alle overige vragen over dit apparaat heb ik gisteren een nieuwe blog geplaatst.

Ron van Koll

29-11-2016 @ 17:50

Antwoord

Wat een leuk stuk zeg, en het is ook allemaal waar wat je zegt, ik kijk al uit naar je volgende blog

marja

29-11-2016 @ 18:22

Antwoord

Heerlijk om te lezen, ben ook heel benieuwd naar het kookboek , gaan we zeker kopen.

Karin RIsse

29-11-2016 @ 21:47

Antwoord

Altijd teveel koken, altijd teveel pasta in de pan omdat als het ongekookt is het er zo ” iel ” uitziet, om vervolgens met 4 porties teveel blijven zitten…vlees gaat altijd op, tenzij ik extra ” draadjes vlees ” maak om van nog een portie plezier te hebben. De standaard pastasaus maak ik in een extra grote pan zodat de rest de vriezer in kan..handig. Graag hoor ik van jou wat de echte voordelen zijn van een vacumeer machine.

Erwin Daniëls

3-12-2016 @ 14:48

Antwoord

Lees het nieuwe blog, zou ik zeggen!

joris

30-11-2016 @ 00:00

Antwoord

Leuk Erwin! Ja wat doe je voor leuke dingen met die vacumeermachine?

Erwin Daniëls

3-12-2016 @ 14:50

Antwoord

Teveel om op te noemen – gisteren nog papaja geplukt, schoongemaakt en in de zak ingevroren voor later gebruik. Zie voor meer suggesties mijn nieuwe blog – wellicht heb je aanvullingen. Top om te zien dat je meeleest, thanks!

Ron

9-12-2016 @ 15:11

Antwoord

Kijk op Facebook http://www.facebook.com/gezondmetandrea je kunt daar een vacumeermachine winnen

Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©