Misvattingen over afvallen en op gewicht blijven

Er zijn veel misvattingen over afvallen en op gewicht blijven – en veel van deze verkeerde overtuigingen kunnen zelfs schade toebrengen aan je gezondheid, hier zijn een aantal van deze boosdoeners:

1 – Crash diëten, jezelf uithongeren.

Jezelf onthouden van voedsel als gevolg van de gedachte dat hoe minder we eten, hoe minder in gewicht we zullen aankomen, kunnen ons lichaam beroven van een evenwichtige mix van voedingsstoffen die we nodig hebben. Je zal snel afvallen, maar op een gegeven moment vertraagt je metabolisme en zal het tegenovergestelde bereikt worden en kom je snel weer aan in gewicht.

2 – Eet meer vet om langer vol en voldaan te voelen.

Niet alleen kan dit gevaarlijk zijn voor mensen met een hoog cholesterolgehalte, maar sommige mensen moeten echt nodig vanwege gezondheidsklachten hun vetmassa verminderen. Trouwens, het eten van meer groenten en fruit en vezelrijke voedingsmiddelen is de beste manier om hongergevoel tegen te gaan en je langer vol te voelen.

3 – Drink alleen vloeistoffen om kilo’s te verliezen.

Dit is slechts een korte-termijn oplossing, uiteindelijk zal alleen vocht verloren gaan en je vetmassa zal hetzelfde blijven. Het minderen of stoppen met het gebruik van alcohol en suiker zijn betere manieren om gifstoffen weg te houden van ons lichaam.

Het probleem met vele soorten diëten is dat ze niet voor iedereen hetzelfde werken. We zijn allemaal individuen en als we allemaal hetzelfde voedsel zouden eten, zouden sommigen zich energiek voelen en anderen sloom. Als je al vaak verschillende diëten hebt gedaan dan weet je ook precies wat wel en wat niet werkt bij jezelf.

Geen dieet meer

Al geruime tijd ben ik afgestapt van het idee om voor de zoveelste keer een dieet te volgen, in de hoop dat deze wel gaat werken. Het is niet alleen frustrerend maar bovendien gaat het je leven beinvloeden. Ik ben overtuigd dat je een patroon moet doorbreken in je ongezonde bestaan, je lichaam verteld je nl. precies wat je goed en fout doet. En stiekem weet je precies wat je lichaam en je geest nodig hebben.

De beste richtlijn om op gezond gewicht te blijven is door goed op te letten wat je allemaal consumeert, de hoeveelheid, de regelmaat en de variatie zijn 3 belangrijke elementen. Wanneer je een tijd lang alleen maar gezond voedsel eet merk je dat er iets positiefs gebeurd met je lichaam. Je voelt je beter en energieker. Wanneer je daarna een paar dagen achter elkaar ongezond voedsel eet merk je het tegenovergestelde en zal je jezelf beroerd voelen en veel minder energiek.

Minder koolhydraten

Blijf bewegen, let op je inname van de hoeveelheid koolhydraten, eet seizoengebonden groenten en fruit


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©