Wat moet je wel en niet eten om migraine te vermijden?

Als je echt migraine hebt, dan is dat meer dan een erge hoofdpijn. Volgens de kenners wordt migraine veroorzaakt door abnormale hersenactiviteit waardoor de bloedvaten in de hersenen overmatig verwijden en vernauwen. Een aanval kan een paar uur tot wel een paar dagen duren. Migraine kan zo erg zijn dat je niet normaal kunt functioneren, je hebt het gevoel dat je moet braken, je bent misselijk, gevoelig voor licht en geluid. Er zijn een aantal manieren om de frequentie dat je migraine krijgt te verminderen.

Als je weet wat je migraine veroorzaakt, dan moet je deze oorzaken vooral zoveel mogelijk vermijden. Voor sommigen kan de oorzaak in de voeding liggen. Daar kom je het beste achter als je een hoofdpijn-dagboek gaat bijhouden. Migraine ontstaat vaak door een tekort aan het mineraal magnesium, vitamine B (riboflavine), vitamine D en CoQ10. Om er zeker van te zijn raad ik je aan de huisarts te bezoeken of een migraine specialist.

In het algemeen zullen de meeste migrainepatiënten profiteren van de volgende richtlijnen:

Wat kun je het beste vermijden:

Alcoholische dranken

Bier, rode wijn en whiskey zijn bekende migraine veroorzakers en natuurlijk alcohol in het algemeen.

Gluten

Tarwemeel bevat gluten, als je gevoelig bent voor gluten probeer dan minimaal twee weken geen gluten te eten en kijk of bepaalde symptomen verdwenen zijn. Als je denkt dat gluten het probleem zijn van je migraine aanvallen, overleg dan met je arts voor een glutenvrij dieet. Dit zal sowieso je algehele gezondheid beinvloeden.

Bewerkt vlees

Fabrikanten van vlees en vleeswaren voegen conserveringsmiddelen toe om het langer houdbaar te maken. Wanneer je veel van deze natrium nitraten en nitrieten binnenkrijgt zal dit resulteren in een toename van stikstofmonoxide in je lichaam. Dit is weer gekoppeld aan een ontstaan van migraine.

Oude kaas

Ben je een kaasliefhebber, pas dan op!, bepaalde oude kazen zoals blauwe kaas, brie, cheddar, gorgonzola en Parmezaanse kaas bevatten tyramine, dat is een stof die van nature in oude en gefermenteerde voedingsmiddelen voorkomt. Ook dit is weer gekoppeld aan een toenemende kans van het het ontstaan van migraine.

Mononatriumglutamaat (MSG)

Deze smaakmaker is een bewezen migraineveroorzaker. Vaak bevind MSG zich in marinades, dressings,chips, kruidenmixen en zelfs in tonijn in blik. het bevat een aantal aliassen zoals natuurlijke smaaksof, gehydrolyseerde plantaardige eiwitten, komu extract enz. Tenzij je een expert bent in voedseletiketten is het moeilijk om precies te weten wat je nu eet. het komt er in het kort op neer dat vewerkt, verpakt eten waarschijnlijk deze middelen bevatten.

Kunstmatige zoetstoffen

Ze zijn te vinden in dranken, gebak, snoep, en tal van andere bewerkte voedingsmiddelen, en voor velen, kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam ​​zijn een migraine veroorzaker.

Citrus vruchten

Het zal je verrassen om citrusvruchten te zien op deze lijst, maar octopamine, een chemische verbinding die in citrusvruchten voorkomt, kan voor mensen die gevoelig zijn voor migraine een veroorzaker zijn.

Wat moet je juist wel eten?

Heilbot, makreel en zalm

Vette vissen zorgen ervoor dat je genoeg omega-3 vetzuren binnenkrijgt. Diëten met veel omega-3 vetzuren en weinig aan omega-6 bleken de frequentie van migraine te verminderen

Cashewnoten, amandelen, en pompoenpitten.

Vanwege hun hoge gehalte aan magnesium zijn cashewnoten, amandelen en pompoenenpitten belangrijk als je vaak last hebt van migraine. minimaal 100 gram per dag.

Havermout

Dalingen in de bloedsuikerspiegel kunnen de oorzaak voor veel migraine-patiënten zijn. Om een stabiele bloedsuikerspiegel te behouden, eet je voedingsmiddelen met een lage glycemische index, zoals havermout en haverzemelen.

Spinazie

Migraine-patiënten zullen spinazie waarderen om zijn hoge gehalte foliumzuur en vitamine B. Andere voedingsbronnen van vitamine B zijn onder andere paddenstoelen, asperges en eieren. Bovendien bevat spinazie veel magnesium. Of het nu gaat om gestoomd, vers of gebakken spinazie, probeer minimaal 1 x per week een spinazie gerecht te eten.

Water

Veel water drinken is een van de belangrijkste dingen voor je lichaam en je zult zien dat het ook zal helpen met migraine. Acht glazen water per dag wordt aanbevolen maar als je dat niet haalt neem dan voedsel met een hoog watergehalte, zoals komkommers, appels of peren!

Bij het overwegen van hoe je je dieet kan omtoveren om migraine symptomen te verbeteren moet je letten op de volgende zaken: eet vers, niet verwerkt voedsel. Hoe meer werk dat gaat in de voorbereiding van voedsel voor de consument, hoe groter de kans is dat het een veroorzaker is van migraine.


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©