Sport en voeding

Sport en voeding voor Sporters

Wist je dat gezonde voeding blessures kan voorkomen?

Als je niet goed traint of een slechte conditie hebt, heb je meer kans op blessures. Een goede voeding is uiteraard ook een belangrijke schakel om goed te presteren maar ook om goed te herstellen na inspanning. Als je niet gezond eet en onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, zal je als sporter daar op een gegeven moment de rekening van gepresenteerd krijgen.

Betere prestaties

Een druk trainingsprogramma vraagt veel van de sporter. Om de volgende dag weer goed te kunnen presteren is het belangrijk om evengoed weer te herstellen. Eiwitten en bijvoorbeeld magnesium spelen daar een belangrijke rol in. De voedingsadviezen die zij volgen zijn ook erg persoonlijk en afhankelijk van leefstijl, leeftijd en type sporter.

Sportvoeding

Ter ondersteuning en verbetering van de prestaties heeft een sporter met grote mate behoefte aan voedingsstoffen zoals eiwit, vet, koolhydraten, vitaminen en mineralen. Een duursporter zal meer behoefte hebben aan koolhydraatrijke voeding, suikers en voldoende water. terwijl krachttrainers voor het opbouwen van hun spieren meer extra eiwitten nodig hebben.

Voedingssupplementen

Voor de opbouw van de spiermassa kunnen supplementen ook helpen. Belangrijk zijn eiwitten voor herstel en opbouw van de spieren, creatine voor extra kracht en cafeïne voor meer energie. Een duursporter zal een ander voedingspatroon hebben als een tennisspeler of krachtsporter, passende bij het trainings- en wedstrijdprogramma.

Om goed te kunnen bepalen welke voedingssupplementen een sporter nodig heeft is afhankelijk van veel factoren. Laat je daarom door je diëtist of je sportarts adviseren.

 


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©