Tips voor een krachtiger metabolisme

Wat is metabolisme?

Een ander woord voor metabolisme is stofwisseling. Metabolisme is de manier en de snelheid waarop je lichaam calorieën, die je via je eten en drinken binnen krijgt, omzet in energie. Hoe beter en hoe sneller het werkt, hoe beter je in staat bent af te vallen of je gewicht juist te behouden. Dit proces kun je beinvloeden, er zijn veel tips die je stofwisseling kunnen versnellen en er dus voor zorgen dat je je gewicht onder controle houdt.

Hoe versnel je het metabolisme?

De snelheid van je metabolisme daalt naar mate je ouder wordt. Dat is heel gewoon en daar doe je niets aan. Ben je dus wat ouder dan heb je meer energie nodig. Als je tijdelijk minder eet zoals bijvoorbeeld met een crashdieet, val je snel af, maar je metabolisme daalt daarmee ook, je lichaam gaat daarmee in de spaarstand en na een poos is je lichaam daaraan gewend en val je niet meer af, het nadeel is dat je daarna ook gewoon weer aankomt.

Je verbrand vanzelf meer calorieën als je je metabolisme versneld en dat heeft tot gevolg dat je afvalt. Je kunt op een aantal manieren dit proces beinvloeden.

  • Creëer spiermassa.
    Je spieren zijn aanjagers van je metabolisme, zij verbruiken het meeste energie. Je kunt kracht- en conditietraining gaan doen of gewoon meer gaan bewegen. Let daarbij goed op je voeding zodat je deze spieren ook werkelijk laat groeien i.p.v. afbreken. Je spieren hebben eiwitrijk voedsel nodig om te herstellen/groeien.
  • Drink genoeg (koud) water.
    Je stofwisseling werkt sneller en je verbrand meer calorieën nadat je een halve liter water hebt gedronken. Drink ook thee. Uit onderzoek blijkt nl. dat het drinken van groene thee je stofwisseling 4 tot 5% kan versnellen.
  • Drink minder alcohol.
    Door het gebruik van alcohol zal je lichaam minder vet gaan verbranden
  • Slaap en ontspan voldoende.
    Te weinig slaap heeft ook als gevolg dat je metabolisme daalt. Door te veel en te lang stress te hebben maak je het hormoon cortisol aan waardoor je meer gaat eten en meer vet aanmaakt, met name rondom de buik. Ook je bloedsuikerspiegel verhoogt daardoor.
  • Eet vaker op een dag.
    Drie keer per dag eten vertraagd je metabolisme omdat je lichaam in spaarstand gaat tussen de maaltijden. Verdeel dus je eten over kleinere porties over de hele dag (ook in de avond). Daardoor houd je de verbranding goed op gang. Eet gevarieerd en gezond en wanneer je sport, zorg er dan voor dat je de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet meer vezels zoals groente, peulvruchten, glutenvrije granen, quinoa enz.
  • Stop met roken.
    Roken heeft invloed op je stofwisseling je lichaam neemt minder voedingsstoffen op. De nicotine in tabak zorgt ervoor dat dankzij roken de stofwisseling versnelt. Maag en darmen werken sneller, waardoor eten sneller verteerd. En roken remt de eetlust. Toch is afvallen een slechte reden om te beginnen met roken, alle overige nadelen van roken hoef ik niet te vertellen. Nicotine breekt vitaminen af. Let er dus extra op of je voldoende vitamines binnenkrijgt als je gestopt bent met roken. Eet gevarieerd, gezond, vitaminerijk en vezelrijk en slik desgewenst de eerste weken extra vitamines ter aanvulling. Een verandering in je eetpatroon is dus een belangrijk onderdeel bij het stoppen met roken. Wil je hulp bij het stoppen met roken?

Kunnen extra vitamines en voedingssupplementen helpen?

Dat is zeker het geval, maar ook afhankelijk van je beweeg- en voedingspatroon. Wanneer je niet genoeg vitaminen binnenkrijgt, kan dat een gezonde stofwisseling belemmeren. Welke vitaminen zijn belangrijk voor een goede en gezonde stofwisseling?

 


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©