Verbeter je huid met gezonde voeding?

Je huid heeft een gezonde verzorging nodig, vitamines die je via je voeding binnenkrijgt zijn van groot belang. Om je huid in optimale conditie te houden heb je dagelijks voldoende vitaminen nodig. Als je rookt breek je bijvoorbeeld erg veel vitamine E en C af. Stress is ook een boosdoener voor je huid, vooral Vitamine B kan je hierbij helpen.

Vitamines en mineralen die goed zijn voor je huid

Vitamine A

Heb je nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid en zorgt dat de conditie van je huid goed blijft. Vitamine A zit vooral in lever.
Waar zit vitamine A in: Gerookte paling, eieren, spinazie, wortelen en leverworst.

Vitamine C

Je huid kan zonder vitamine C geen collageen aanmaken, het eiwit dat de huid elastisch en stevig maakt en zorgt voor een stevige huid.
Waar zit vitamine C in: Boerenkool, kiwi, aardbeien, sinaasappel, rode paprika, mango.

Vitamine E

Dit is een antioxidant die vitamine C helpt in zijn werking. Deze vitamines remmen samen de ontstekingsreactie van de huid in de zon.
Waar zit vitamine E in: Zonnebloemolie, rode paprika, broccoli, pindakaas.

Co-enzym Q10

Het co-enzym Q10 is een voedingsstof die helpt huidcellen te voorzien van energie, zodat die collageen en elastine kunnen aanmaken. Het is ook een krachtige antioxidant.
Het komt voor in volkoren producten, spinazie, vette vis, kip, kalkoen en orgaanvlees

Vitamine B2 en B3

Zorgen voor een gezonde huid.
Waar zit vitamine B2 en B3 in: Halfvolle melk, gekookt ei, broccoli, noten, varkensfilet, gehaktbal, pangafilet, pindakaas, appel.

Vitamine B8

Zorgt voor een gezonde huid en haar.
Waar zit vitamine B8 in: Eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

Zink is belangrijk voor je huid, haar én nagels,
Zink zit o.a. in oesters, hamlappen, volkorenbrood, sinaasappel en halfvolle melk.

Jodium draagt bij aan een gezonde huid.
Jodium zit in zeewier, volkorenbrood, zalm en cornflakes

Seleen is belangrijk voor een gezonde conditie van je haar én nagels.
Seleen zit vooral in gekookte eieren, mosselen, paranoten, scholfilet en volkorenbrood.

Koper zorgt voor voldoende pigment in huid en haar.
Kopen zit veel in garnalen, chocolade, noten sperziebonen en appel.

Omega-3-vetzuren kunnen ook bijdragen aan een gezonde huid.
Het zit vooral in makreel, forel, haring, tonijn enz. Maar ook in lijnzaad, walnoten, pijnboompitten, avocado’s, spinazie.

Nadelig voor je huid zijn onder andere: te veel alcohol, suiker en natuurlijk roken.

[custom-related-posts title=”Gerelateerde artikelen” order_by=”title” order=”ASC” none_text=”None found”]

Voedingssupplementen kunnen zeker uitkomst bieden om je te helpen je huid weer gezonder te maken, uiteraard gaat dit gepaard met een gezonde en gevarieerde voeding. Wil je advies? Stuur mij een e-mail: info@gezondmetandrea.nl of via Facebook Messenger


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©