Waarom is ontbijt zo belangrijk?

Tijdens een drukke ochtend, is het makkelijk niet te ontbijten, maar het nemen van slechts een paar minuten om iets te eten kan echt het verschil maken voor die dag. Als je geen tijd neemt om te eten voordat je de deur uit gaat, zijn er genoeg ideeën voor ontbijt onderweg.

Het ontbijt heeft veel voordelen voor je gezondheid en welzijn.

Het ontbijt voorziet je lichaam en je hersenen van brandstof na een goede nachtrust (een nacht van vasten) Het engelse woord breakfast is daar van afkomstig: “Het breken van het vasten”. Zonder ontbijt loop je op je laatste brandstof, het is net als het starten van je auto zonder benzine.

Eet je ontbijt binnen twee uur nadat je wakker wordt.

Naast het geven van energie, is het ontbijt een goede bron van belangrijke voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, B-vitamines, eiwitten en vezels. Het lichaam heeft deze essentiële voedingsstoffen nodig. Groenten en fruit zijn goede bronnen van vitaminen en mineralen dus probeer om een deel daarvan in de ochtend te nuttigen.

Goed voor de lijn.

Ontbijten is ook goed voor je taille, blijkt uit onderzoek. Degenen die ontbijten hebben minder kans op overgewicht en blijven op hun ideale gewicht in vergelijking met ontbijthaters. Je blijft ook af van de ongezonde en suikerhoudende snacks als je ontbeten hebt.

Cognitieve functie.

Veel ontbijt-energie onderzoeken hebben laten zien hoe het eten van ontbijt geheugen en de concentratie kan verbeteren, het kan ons gelukkiger maken en een beter humeur geven en je stress niveau gaat omlaag. Bij kinderen kan het hun gedrag verbeteren. Net als elk ander orgaan in het lichaam, hebben de hersenen energie nodig om het beste te functioneren!

Energiebehoefte.

Over het algemeen hebben mannen een hogere energiebehoefte dan vrouwen. Opgroeiende kinderen verbruiken veel energie, bijvoorbeeld jongens tussen de 7-10 jaar hebben gemiddeld 1970 kcal nodig per dag. Meisjes in dezelfde leeftijd verbruiken ongeveer 1740 kcal. Bij volwassenen is de verhouding mannen / vrouwen ongeveer 2500 en 2000 kcal.

Lange termijn gezondheid.

Elke dag ontbijten heeft langdurige gezondheidsvoordelen, het kan obesitas verminderen, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes.

Het ontbijt is een uitstekende gelegenheid om samen te eten als een familie als dat mogelijk is. Het aanleren van ontbijtgewoonten in de kindertijd is erg belangrijk. Dus, ontbijt is echt de belangrijkste maaltijd van de dag!


Reageer

Alle rechten voorbehouden - Wat eten wij?©